3 tips voor een aantrekkelijk Instagram profiel

Instagram is voor veel personen het nieuwe Google. Heel wat ondernemingen worden voor het eerst gevonden of opgezocht op Instagram. Het is dus zeer belangrijk dat jouw Instagram profiel er zo aantrekkelijk mogelijk uitziet voor potentiële klanten.


Met deze 3 tips help ik jou op weg!

1. Je profielfoto


Je moet je profielfoto zien als je visitekaartje. Dit is wat je volgers altijd opnieuw gaan zien wanneer ze jouw Instagram Stories gaan bekijken én wat de aandacht eerst trekt als iemand jouw profiel bezoekt.


Draait jouw onderneming om jou als persoon? Ga dan voor een close-up van jezelf en probeer iets bij je foto te betrekken wat met je onderneming te maken heeft. Een fotograaf gaat bijvoorbeeld best op de foto met een fototoestel.


Voor eenmanszaken zou ik het afraden om voor een logo te kiezen. Dat komt altijd onpersoonlijker over. Draait je onderneming niet rond één persoon? Dan kan je niet anders. Maar niet getreurd! Er zijn genoeg andere manieren om meer persoonlijkheid in je social media kanalen te steken. Hier kom ik later op terug.


Nog zaken om rekening mee te houden:

- Zorg ervoor dat je foto niet te donker is.

- SMILE! Iemand die lacht, komt altijd toegankelijker over.


2. Je biografie


Je Instagram biografie is de tekst die bovenaan je Instagram profiel onder je profielfoto staat. Zorg ervoor dat je volgers uit je biografie kunnen afleiden wie je bent, wat je doet en hoe ze jou kunnen bereiken.




Het klinkt heel vanzelfsprekend, maar vergeet je naam niet te vermelden! Staat dit niet in je Instagram handle (de @...) verwerk dit dan in de naam van je profiel. Nog een leuk weetje: je Instagram naam telt mee in de zoekfunctie van Instagram. Voeg daar dus zeker termen aan toe waar jouw mogelijke klant op zoekt. Bij mij is dit 'Marijke - social media coach'.


Eindig altijd met een vraag naar actie of call to action (CTA). Liefst van al iets dat aantrekkelijk genoeg is om mensen aan te zetten je website te bezoeken. Je kan helaas maar één website link toevoegen aan je profiel. Maak daarom gebruik van linktree zodat je dit kan omzeilen en je volgers direct naar de relevante pagina kan afleiden. Hoe minder clicks je klant moet uitvoeren, hoe beter. Elke extra click is weer een extra reden om toch af te haken.


3. Je hoogtepunten


De hoogtepunten op je Instagram profiel kan je vergelijken met de menu op je website. Alles wat je op je website extra aandacht zou willen geven, kan je een eigen hoogtepunt geven. Dit kan 'over mij' zijn of 'reviews', 'product X', 'dienst X', 'tips' ...


Je kan hier kiezen of je voor icoontjes, illustraties of foto's als omslagfoto van je hoogtepunten gaat. Icoontjes zorgen voor een meer afgelikt profiel, maar uit onderzoek blijkt dat foto's aantrekkelijker zijn om aan te klikken. Het is maar wat jij het belangrijkste vindt. ☺️


Hopelijk brengen deze tips je weer een stukje verder in het optimaliseren van je Instagram profiel. Succes!


Zou je graag eens volledig in de wereld van Instagram duiken? Maak dan hieronder een vrijblijvende afspraak. Dan bekijken we samen of de 'Instagram Deepdive' 1-op-1 coaching iets voor jou is.


63 keer bekeken

Laat iets van je horen!

© 2020 door Marijke Vissers
 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube

Benieuwd of ik je kan helpen? Ik hoor het graag.

marijke@studiosociaal.be 
2018 Antwerpen |  BE0739.507.511

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Youtube Icoon