• Marijke

De basis van je social media strategie: je why vinden

Bijgewerkt: jan 23

Een social media strategie, hoe begin je daaraan?



Er zijn vast nog andere ondernemingen die gelijkaardige producten of diensten als jij aanbieden. Hoe kan je nog opvallen in die massa? Simpel, door lekker jezelf te zijn. In deze video leg ik je uit hoe je de 'why' van jouw zaak kan vinden. Geen zin om te kijken? Lees dan gerust verder.



Je 'why' zorgt ervoor dat je onmiddellijk top of mind bent wanneer een potentiële klant op zoek is naar jou.



Wanneer je een eigen zaak bent gestart, ben je hier normaliter mee begonnen om van je passie je beroep te maken. Die passie is jouw drive. Het geeft je 's ochtends zin om op te staan en aan je werkdag te beginnen. Het zorgt ervoor dat wanneer jij over je job vertelt, je een sprankeling in je ogen krijgt. Die sprankeling, dat is jouw 'why'.


Waarom is het zo belangrijk om je 'why' te benoemen? Omdat mensen graag kopen van gepassioneerde mensen. Die passie werkt aanstekelijk en geeft mensen het vertrouwen dat jij de juiste partij bent om mee in zee te gaan.


Daarom nemen we je 'why' als basis van je social media strategie. Het gaat de rode draad vormen doorheen al je social media kanalen. Hierdoor zullen nieuwe volgers of bezoekers van je social media kanalen na het zien van een bericht of Instagram story onmiddellijk doorhebben wie jij bent en waar jij voor staat.


Een voorbeeld om dit iets duidelijker te maken. Stel ik ben een huwelijksfotografe en ik vind het super belangrijk om het 'klein geluk' van het koppel en hun gasten vast te leggen. Hierdoor ben ik als fotografe meer bezig met de kleine dingen in mijn leven en ga ik veel bewuster met geluk om. Dat is de 'why' van de fotografe.


We gaan dit niet uitgebreid aanhalen in elke post. Wat we wél gaan doen is 'klein geluk' als rode draad nemen van de social media kanalen van de fotografe. Zo kan de fotografe in haar social media berichten praten over het klein geluk van haar klanten, van hun gasten, maar ook haar eigen klein geluk delen. Na verloop van tijd gaat het voor haar volgers zeer duidelijk zijn dat zij de vastlegger is van het 'klein geluk'.


Uiteraard kan de fotografe ook andere zaken delen op haar social media kanalen, maar je mag niet vergeten dat je 'why' de kern is van je bedrijf. Je kan niet vaak genoeg op dat nageltje blijven kloppen. Hierdoor zal je sneller herkend worden door je volgers, creëer je meer eigenheid, zal je sneller te onderscheiden zijn van je concurrentie en trek je sneller je ideale klant aan. De mensen die dezelfde dingen als jou belangrijk vinden.


In dit geval zullen mensen die gaan trouwen en het belangrijk vinden dat hun 'klein geluk' doorheen de dag wordt vastgelegd, onmiddellijk aan deze fotografe denken. En dat is wat je ook wil bereiken voor jou zaak. Onmiddellijk top of mind zijn wanneer een potentiële klant op zoek is naar jou.


Een korte samenvatting:

1. Ga op zoek naar je 'why', datgene wat je passie geeft, en schrijf dit voor jezelf op.

2. Bekijk hoe je dit kan doorvertalen naar je volgers en dit als rode draad kan nemen doorheen al je social media kanalen.


Heel benieuwd naar jouw 'why'. Deel het gerust in de reacties! Wie weet komt je ideale klant wel zo bij jou terecht.


90 keer bekeken

Laat iets van je horen!

© 2020 door Marijke Vissers
 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube

Benieuwd of ik je kan helpen? Ik hoor het graag.

marijke@studiosociaal.be 
2018 Antwerpen |  BE0739.507.511

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Youtube Icoon