Hoe reviews of aanbevelingen verzamelen bij klanten?

Bijgewerkt: mei 3

Het is het oudste trucje uit de doos, maar reviews werken! 🤩 Als ik lees wat iemand heeft geleerd van een bepaalde training of hoe goed dat zij een product wel niet vindt, ben ik sneller geneigd om dat ook te kopen. Maar hoe vraag je zo’n recensie nu best aan je klanten? 🤔 En hoe zorg je ervoor dat er waardevolle informatie in staat? Want niet iedereen is een even grote held in het schrijven. 🙈


Hier een concreet stappenplan van hoe je te werk kan gaan 🚀:

  1. Vraag om een review een week na aankoop Je kan dit standaard via e-mail vragen 1 week na aankoop. 📩 Al is de timing afhankelijk van het product. Gaat het om een online cursus dan vraag je uiteraard best een review na afloop van de cursus.

  2. Help je klant bij het formuleren van de review Niet iedereen is even goed met woorden. Help daarom je klant bij het formuleren van de review door enkele suggesties mee te geven 👇: - Ik vond ‘dienst X’ van Marijke interessant want … - Marijke heeft ervoor gezorgd dat ik … - Dankzij ‘product X’ kan ik nu … - De belangrijkste les die ik van Marijke heb geleerd …

  3. Vraag aan de klant om de review op een specifiek platform in te dienen Maak het je klant gemakkelijk en vraag om de review op een specifiek platform te delen. Hier zou ik naar jouw belangrijkste social media kanaal verwijzen. 🤳Dit kan Facebook of LinkedIn zijn. Gebruik je enkel Instagram? Vraag dan op Instagram om de review via een privébericht te delen. Dat komt persoonlijker over en zo kan jij de screenshot gebruiken in je stories. Na goedkeuring uiteraard. 😉

  4. Geef iets in return Ook dit hangt weer van je product of dienst af, maar het zou kunnen dat je iets in de plaats moet geven om mensen aan te moedigen een review achter te laten. 🤝 Indien je in nauw contact staat met je klanten lijkt dit mij niet nodig. Is dit niet het geval? Overtuig je klanten dan met een kortingscode of maak er een wedstrijd van. 🤩 Bij een online training kan je bijvoorbeeld zeggen dat je een ticket geeft voor een andere training aan de persoon met de leukste review. Is je product of dienst echt nog nieuw? Laat iemand het dan gratis testen in ruil voor een review. Op die manier gaat het ook gemakkelijker zijn om nieuwe klanten aan te trekken.

  5. Reageer op reviews Heeft iemand de moeite genomen op een review achter te laten op één van je social media kanalen? Reageer hier dan zeker op en laat zien dat je dit apprecieert. 💕Gaat het om een negatieve review? Laat hier dan zeker ook een reactie op achter. Ga de discussie niet aan, maar zeg dat je dit jammer vindt en graag samen bekijkt hoe je dit op kan lossen. Contacteer die klant daarna apart via e-mail of telefoon.

  6. Deel de reviews op al je kanalen Zet de reviews op de productpagina's van je website, deel screenshots in je Instagram stories (en slaag ze op in je hoogtepunten), op Facebook en op LinkedIn ... Zorg ervoor dat iedereen je reviews gezien heeft. 👀Wees er terecht trots op!


En nu tijd voor actie. Succes! ☺️



66 keer bekeken

Laat iets van je horen!

© 2020 door Marijke Vissers
 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube

Benieuwd of ik je kan helpen? Ik hoor het graag.

marijke@studiosociaal.be 
2018 Antwerpen |  BE0739.507.511

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Youtube Icoon