Samenwerken met influencers: 6 checks

De term 'influencers' wordt meer en meer als een vies woord gezien. 😖En dat is eigenlijk echt voor niets nodig. We denken dan standaard aan mensen met heel veel volgers die regelmatig delen welke gratis spullen ze allemaal krijgen 🤑, maar dat is niet juist van ons. ❌





Influencers zijn mensen die via social media hun volgers beïnvloeden door eigenlijk simpelweg hun leven en keuzes te delen. 🤗 Wat ze graag doen, eten, dragen ... En die influencers komen in alle vormen en maten. Als je dan een influencer vindt die een match is met jouw merk én grotendeels ook jouw ideale klant bereikt, wordt het suuuuper interessant om samen te werken. Zo kan jij nog meer ideale klanten aantrekken. 💥


Eerst nog wat meer uitleg over de soorten influencers:

  • nano influencer: iemand met minder dan 5.000 volgers

  • micro influencer: tussen de 5.000 en 20.000 volgers

  • mid influencer: 20.000 - 100.000

  • macro influencer: 100.000 - 1M

  • mega influencer: +1M


Zowel jij als ik zijn dus ook influencers. 😎Ah ja, want jij hebt invloed op jouw volgers. En dat is influencen.


Nu over naar de orde van de dag: hoe werk jij best samen met influencers? 🤝


  1. Zoek naar iemand die een goede match is met jouw merk én ook voornamelijk jouw ideale klant bereikt. 🔥

  2. Kies voor nano of micro influencers. Doordat hun bestaan niet afhangt van samenwerkingen, maar zij vaak expert zijn in een bepaalde markt, komt het veel authentieker over om met hen samen te werken. 👌 Zij hebben vaak meer interacties met hun volgers. ❤️ Een samenwerking met hen is goedkoper dan met een mid, macro of mega influencer. 💸

  3. Je wil uiteraard zeker zijn dat de volgers van de influencer echt zijn. 💎Check daarom de groei van zijn/haar volgers. Dat kan je via deze link checken. Is er ergens een hoge piek? 📈 Vraag dan om meer uitleg. Dit kunnen gekochte volgers zijn, maar het kan ook zijn dat de influencer bijvoorbeeld in de pers vermeld is geweest.

  4. Is het aantal reacties dat deze persoon op een post krijgt in verhouding tot het aantal volgers dat hij/zij heeft? ⚖️ Als er weinig tot geen reacties binnenkomen, is er iets mis en zou ik een samenwerking afraden.

  5. Vraag steeds volgende doelgroep-cijfers op voor je een samenwerking aangaat 📊: geslacht, leeftijd en geografie - als de meeste volgers uit Frankrijk komen, heb jij waarschijnlijk niets aan een samenwerking.

  6. Vergelijk hun engagement rate* met de gemiddeldes in de Benelux. 🧐 Via Phlanx.com kan je de engagement rate van iemands profiel berekenen. Dit zou minimum gelijk moeten zijn aan volgende gemiddeldes: Nano: 6% Micro: 3% Mid: 2,45% Macro: 2,31% Mega: 2,15


Ik weet het. Dit is kei veel informatie. 🤯 Laat het even bezinken.


En overweeg je om met iemand een samenwerking aan te gaan, maar is er iets in dit artikel dat je niet helemaal begrijpt? Stuur mij dan gerust een mailtje (marijke@studiosociaal.com)! 📩 Ik check graag voor jou of de samenwerking waardevol zou zijn.

58 keer bekeken

Laat iets van je horen!

© 2020 door Marijke Vissers
 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube

Benieuwd of ik je kan helpen? Ik hoor het graag.

marijke@studiosociaal.be 
2018 Antwerpen |  BE0739.507.511

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Youtube Icoon