Hoe bepaal ik mijn doelgroep op social media?

Bijgewerkt: feb 28

In de vorige blogpost heb ik het gehad over de basis van jouw social media strategie: het vinden van je 'why'. In deze post gaan we een stapje verder in het bepalen van jouw social media strategie en nemen we een kijkje naar jouw doelgroep.



Als je onderneming al een tijdje draait, heb jij waarschijnlijk al een zeer goed beeld van jouw huidige klanten. Het kan zijn dat jij in een niche zit en je klanten al zeer specifiek zijn, maar het kan ook zijn dat jij met jouw product of dienst praktisch iedereen aanspreekt. Indien jij in die tweede categorie valt, is het belangrijk om jouw op social media tot de kern van je doelgroep te beperken. Wie is jouw ideale klant? Het is die ideale klant die we altijd in ons achterhoofd gaan houden wanneer we social media posts voorbereiden.


Waarom enkel die ideale klant en niet alle mogelijk klanten? Omdat iedereen aanspreken eigenlijk niemand aanspreken is. Als jij wil dat jouw social media post iedereen aanspreekt, ga je niet onderscheidend genoeg zijn. Het is pas wanneer jij exact het probleem van je ideale klant omschrijft dat zij zich aangesproken gaan voelen. Wanneer jij dan waarde kan leveren aan je ideale klant en haar probleem kan oplossen, is je impact des te groter.




Door een persona op te stellen van je ideale klant, creëer je meer focus voor jezelf.






Hoe gaan we jouw doelgroep bepalen? Door een persona op te stellen. Dit is een profiel van een fictief persoon dat jouw ideale klant moet voorstellen. Je gaat deze persona een naam geven, geslacht, leeftijd, beroep, woonplaats... maar ook kenmerken als hobby's en wat jouw ideale klant zeker wél en zeker niet leuk vindt. Je zorgt ervoor dat het profiel van je persona zo volledig mogelijk is. Zo kan dit later als hulpmiddel dienen in de beslissing of iets al dan niet relevant is om te delen op social media. Je stelt hierbij altijd de vraag: is dit relevant voor mijn persona?


Daarbovenop ga je alle mogelijke problemen van je ideale klant opsommen die jij kan oplossen. Je stelt hierbij de vraag: hoe kan ik het leven van mijn ideale klant makkelijker maken? Al deze problemen schrijf je op en zijn mogelijke haakjes voor social media posts.


Een voorbeeld: stel ik ben kapster. Iedereen kan een mogelijke klant zijn, maar omdat ik op social media waarde wil leveren focus ik mij enkel op mijn ideale klant, mijn persona. In dit geval is dit Nina. Zij is 32 jaar, woont in Brecht, heeft een fulltime job, doet graag yoga en gaat graag wandelen met haar hond. Dit zijn allemaal zaken die later kunnen helpen bij de vraag: Vindt Nina dit boeiend? Indien ja, kan je dit delen op je social media kanalen.


Daarnaast voegen we ook alle mogelijke haar-problemen van Nina toe aan haar persona. Hoe krijg ik meer volume in mijn haar? Hoe maak ik een snel kapsel dat een drukke werkdag overleeft? Hoe zorg ik ervoor dat mijn haar niet zo snel vettig wordt? Dit zijn allemaal zaken waar jij als kapster social media posts rond kan maken.


Door een persona op te stellen van je ideale klant, creëer je dus meer focus voor jezelf. Je hebt zo een duidelijk beeld van de persoon waar je tegen aan het praten bent op je social media kanalen. Het geeft jou een houvast in het uitstippelen van je social media posts en een snelle check of iets al dan niet de moeite waard is om te delen.


Zo ben jij weer een stapje dichterbij in het opstellen van jouw social media strategie.

31 keer bekeken

Laat iets van je horen!

© 2020 door Marijke Vissers
 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube

Benieuwd of ik je kan helpen? Ik hoor het graag.

marijke@studiosociaal.be 
2018 Antwerpen |  BE0739.507.511

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Youtube Icoon